Helppo viherkasvi - kilpipiilea




Sain edellisestä postauksesta paljon kyselyitä, miten olen onnistunut kasvattamaan peikonlehdestäni niin ison ja ryhdikkään. Painotin monesti vastauksissani, etten todellakaan ole mestari kasvien kasvatuksessa, pikemmin päinvastoin! Lähes yhtä monta kasvia olen kantanut roskiin, kuin meille sisälle. Mutta muutaman kasvin kanssa olen onnistunut. Kasvien kukoistukseen yksi suurin syy on varmasti uuden kotimme valoisuus, sillä valoa tulee ristikkäin molemmista suunnista. Toisekseen olen tsempannut kastelun kanssa. Edelleenkään en kuitenkaan sumuttele tai kanniskele kasveja suihkuun. Ravinnepuikkoja olen myös alkanut ostamaan keväisin, ja olen laittanut niitä multiin yleensä toukokuussa sekä heinäkuussa.

Halusin tulla vinkkaamaan vielä eräästä kasvista, jonka olen saanut pysymään meillä myös hengissä sekä jopa kasvavan vehreästi, ja se on kilpipiilea. Kilpipiilea viihtyy myös valoisassa paikassa, mutta suoralta auringonvalolta se on suojattava. Kastella saa säännöllisesti, ja kuten monien muidenkin kasvien kohdalla täällä meillä, multa ehtii kunnolla kuivahtaa kasteluiden välissä. Ilmeisesti siitä tämä kasvi pitää myös. Luin myös, että tämä kasvi ei säikähdä viileämpää ilmaa, joten katsotaan miten se kestää syksyn ja talven tuossa ulko-oven välittömässä läheisyydessä..

Pidän siitä, että viherkasvit ovat eri vihreän sävyisiä, sekä eri mallisia lehdiltään. Kilpipiilealla on suloiset tummanvihreät, pyöreät lehdet. Tämän trendikkään kasvin alkuperä on Etelä-Kiinassa, ja kilpipiileaa on kasvatettu huonekasvina Pohjoismaissa 1940-luvulta lähtien. Pistokkaitakin tulee helposti (tämänkin juurella kaksi), joista voit tehdä lisää alkuja, ja sijoittaa näitä vaikka joka huoneeseen.

Kilpipiilea on vaivaton ja huoleton viherkasvi, ja se sopii jopa aloittelijalle. Kokeile siis sinäkin tätä, mikäli kaipaat helppoutta viherkasvien hoidossa!

Jos haluat lukea lisää helppohoitoisista viherkasveista, lue myös postaukseni peikonlehdestä, sekä palmuvehkasta.

//One of my easiest green plant in the house!